Az elmúlt hét (kerekítve) eseményeiből kettő ragadta meg a figyelmemet, az a kettő aminek van/lesz következménye hosszútávon. Mondanom sem kell az első a Microsoft gigantikus bevásárlása (6 milliárd $, ha valakinek mégis elkerülte volna figyelmét). Érdekesek voltak az első reakciók (a tényközlésen túl), még a komolyabb üzleti lapok következtetése is valahogy oda lyukadt ki, hogy az MS megőrült, és/vagy "Google pánikbetegsége" van. Később persze jöttek a józanabb , elemzőbb vélemények is, lassan körvonalazódott, nem is feltétlenül csinált az MS akkora baromságot.
A legszofisztikáltabb összefoglalót a businessweek produkálta, a legfrappánsabbat a HighContrast. Azzal amit már leírtak nem is foglalkoznék, akit érdekel megtalálja. Ami tényadat itthon nem jelent meg, röviden: Az aQuantive bevételének 58% ügynökségi , és csak mintegy 27% származik az adserverekből, viszont ez a nagy cégek legkedveltebb online reklámügynöksége.
A történetet kicsit megrágva, az MS okairól, és a lehetséges piaci következményekről méláztam.
Piaci cél
A aQuantive, mint ügynökség, komplex szolgáltatásokat képes nyújtani, azt amire a nagy cégeknek szüksége van. Nem véletlenül a Fortune500 cégeinek legkedveltebb ügynöksége. Az adsense a longtail bevonását jelentette az online reklámpiacra, és ebben a szegmensben jó ideig aligha fogják a Googlet megszorongatni. Ha úgy tetszik, az MS azt az egyetlen szegmenst választotta ahol esélye lehet, és longtail ide vagy oda ez legzsírosabb része a piacnak (a nagyobb cégek ráadásul arányosan még kevesebbet költenek online, mint a kisebbek). Ráadásul a szolgáltatói szemlélet a 21 század üzleti mantrája, ha az MS ezzel a szemlélettel biztosítani tudja pozícióját a piac felső szegmensében, az összegyűlt tapasztalatokkal onnan sokkal jobb esélyekkel lehet nyitni a kisebb cégek felé. A trenddel való szembefordulás ezzel együtt váratlan és kétséges húzás.
Ami biztos, ezzel új szakaszba lépett az online reklámpiac.
A jövőbeni kilátások, brutálisan emelkedő téteket, és pozíciós harcot hoztak az online reklámpiacra, elképesztő sebességgel tolva azt oligo(akár duo)polisztikus szerkezet irányába (indulástól számítva néhány év, nem akármi). Éppen emiatt nem értek egyet a crashdown elméletekkel, itt csak néhány gigász harca zajlik, ráadásul egy részterületen, a dotkom egészét nem érinti. A kisebb cégek számára ezzel persze nyilván szűkül a játéktér, és nem csak a méretgazdaságosság, vagy a kisebb tőkeháttér miatt. A hálózati hatás itt is dolgozik (ráadásul kétoldalú piac, tehát még hatványozottabban), előnyben részesítve a sok ügyfelet. Minden ügyfél, legyen az reklámozó vagy reklámozó felület növeli az Adsense értékét az újonnan belépők számára (talán ez az amit nem vett kellő súllyal számításba az MS).
A hét másik (és jóval frisebb) híre a Facebook lépése. Hírbehozó már összefoglalta a dolgot, most csak az idevágó következményekről néhány mondat. A social network mint hálózati jószág esetén másodiknak (sokadiknak meg pláne) lenni, eleve vesztes pozíció. A Facebook "váratlan" lépése innen nézve egyáltalán nem váratlan, inkább az egyetlen helyes döntés (a cég bátorsága, az meglepő volt). A konkrét piaci harc, elvontabb olvasatban, egyben harc a hálózati hatással szemben is, amire eddig nem igazán volt példa. Ha a váltás sikeres lesz, annak általánosabb következményei is lesznek mint a Myspace megrendülése.
A végletekig racionális döntést a kommentárok többsége sokszor közösségbarát, jófej- döntésnek titulálta, a Facebook így mellékhatásaként megszerezte a közönség szimpátiáját is.
Két fontos esemény
2007.05.26. 16:23 | gattodire | Szólj hozzá!
Címkék: microsoft facebook
A bejegyzés trackback címe:
https://infoeco.blog.hu/api/trackback/id/tr3387481
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.