infoeco

Szoftverekről, zenéről, filmről, internetről másképp.

Friss topikok

  • Léhüllő: Én is hasonlóképpen elhagytam egy blogot, most egy másik oldalt csinálok, de ez az élet rendje. Fe... (2009.10.02. 15:42) A blog nem halt meg, csak...
  • Ottokan: Ugyan ez egy rovid SlideShare-s anyag, de elegge a fejen talalja a szoget: www.slideshare.net/go... (2008.05.08. 14:38) Ajánló (a hálózatok jegyében)
  • egológus: érdekes e cikk. (2008.05.05. 13:11) A médiamegosztó-hálózatokról
  • ecomie: Azt hiszem, ezt hívják "Kék Óceán" stratégiának. (2007.07.08. 15:30) Kiegészítő termékek
  • ecomie: Elképzelem, ahogy egy AI alapú ágens a rezervációs áramnak megfelelő ajánlatot tesz számomra. Elm... (2007.07.08. 15:11) Kötegelés 2

Kötegelés 2

2007.05.29. 15:02 | gattodire | 3 komment

Címkék: kötegelés

Eljött az ideje az ígéretek teljesítésének. Kezdésnek jöjjön a kötegelés kifejtése kicsit bővebben, így visszanézve elég régen került szóba. Elöljáróban annyit, a tematika lényegi tanulmányai kb 8 évesek, és kedvenc profom Brynjolfsson tekinthető egyik fő szülőatyjának (személyes blogja alant), aki jóegynehány tanulmányon keresztül faggatta a dolgot.

Tudjuk, hogy a két fő hatás; a digitalizáció és a hálózatok ( Internet ), az információs javak határköltségét gyakorlatilag a nulla közelébe tolták le. Ez pedig, számtalan új lehetőséget jelent az értékesítés területén. Az információs javak kötegelése (bundling) új értelmet nyert, alkalmazása egyre szélesebb körű lett. Brynnjolfsson és Bakos kategorizálása szerint az információs javak „aggregálása” lehetséges különböző információs javak között , különböző felhasználók között (pl: Microsoft Campus egyezmény) és időbeli aggregálás (pl: újság előfizetés) A szakirodalom megmutatta, hogy a heterogén fogyasztói igények és értékelések meghatározásának egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb módja a kötegelés, amely ráadásul tovább csökkenti a tranzakciós és disztribúciós költségeket is.

Csakhogy! Az információs javak, termékek aggregálásának trendjével szemben és azzal párhuzamosan, a digitális internetes technológiák lehetővé teszik az egyes fogyasztók igényeinek minden eddiginél pontosabb kielégítését a maximális áron (árdiszkrimináció). A technológiának köszönhetően gyorsan kialakult hatalmas, akár többszáz millió ember adatait tartalmazó adatbázisokra és aukciós technikákra építve, - kis túlzással- lehetségessé vált egy terméket mindenkinek annyiért eladni amennyit éppen hajlandó fizetni érte.

Az összevonni vagy szétbontani dilemmája viszont nem jelent ellentmondást. Ugyanazon információs termék értékesítésekor használhatjuk az aggregálás és az egyedi értékesítés technikáit (esetleg keverve a kettőt – mixed bundling), a döntést fogyasztóra bízva.

A kötegelés, ez a modellekből és a tapasztalatokból is egyértelműen látszik,  jó hatással van a piaci részesedésre, és a profitra minden piaci helyzetben. Legyen az verseny vagy monopol jellegű. A kötegelt javak értékesítési ára ugyan általában csökken, de a piaci részesedés növekedése ezt ellensúlyozva, mégis a profit növekedéséhez vezet.

Néhány példa kötegelésre kishazánkból

Telefon+internet kettő az egyben csomagok:  az alternatív telefon és internet szolgáltatók gyilkosa (a kötegelés nem a piaci verseny legjobb barátja).
Tartalom előfizetés SMS-ben (időbeli aggregálás). És persze a Campus egyezmény, ami "magyarosan" igazolta hogy az állami ostobaság "kötegelve" még előnyösebb.
Minden portál: Ha már, akkor Origo. Freemail, IWIW, Videa, hírszolgáltatás, és a többi
( Szerintem az egyetlen dolog, amit az Origo jól csinál, az a kötegelés).

A bejegyzés trackback címe:

https://infoeco.blog.hu/api/trackback/id/tr6088829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nick 2007.05.30. 00:13:46

az állami ostobaság "kötegelve" még előnyösebb
ez tetszik :-)

bete 2007.06.27. 12:21:08

Kifejtened kicsit jobban ezt az origos-s kotegelest?

ecomie · http://ecomie.blogter.hu 2007.07.08. 15:11:12

Elképzelem, ahogy egy AI alapú ágens a rezervációs áramnak megfelelő ajánlatot tesz számomra.

Elméletben igaz lehet a feltevés, hogy a személyiségi és költési profilom alapján egy ágens meghatározza azt az árat, amit én hajlandó vagyok megadni a felkínált termékért/szolgáltatásért. De ez csak azokon a piacokon lehetséges, ahol a fogyasztók között korlátozott az információáramlás. Ugyanis, ahogy a fogyasztók megosztják egymás között az információt, hogy ki, mennyiért vette meg a terméket, a későbbi fogyasztók a korábbi fogyasztók legalacsonyabb árán akarják majd a terméket/szolgáltatást megvenni.

Az arab bazárok is azért működnek olyan jól, mert a fogyasztó az adott pillanatban információs asszimetriában szenved... Az interneten ez ma már elképzelhetetlen.
süti beállítások módosítása