infoeco

Szoftverekről, zenéről, filmről, internetről másképp.

Friss topikok

  • Léhüllő: Én is hasonlóképpen elhagytam egy blogot, most egy másik oldalt csinálok, de ez az élet rendje. Fe... (2009.10.02. 15:42) A blog nem halt meg, csak...
  • Ottokan: Ugyan ez egy rovid SlideShare-s anyag, de elegge a fejen talalja a szoget: www.slideshare.net/go... (2008.05.08. 14:38) Ajánló (a hálózatok jegyében)
  • egológus: érdekes e cikk. (2008.05.05. 13:11) A médiamegosztó-hálózatokról
  • ecomie: Azt hiszem, ezt hívják "Kék Óceán" stratégiának. (2007.07.08. 15:30) Kiegészítő termékek
  • ecomie: Elképzelem, ahogy egy AI alapú ágens a rezervációs áramnak megfelelő ajánlatot tesz számomra. Elm... (2007.07.08. 15:11) Kötegelés 2

Másolás és ösztönzés problémája

2007.03.11. 19:37 | gattodire | 3 komment

Címkék: copyright monopólium alapozó

Kicsit utánajárunk napjaink egyik legforróbb témájának, megnézzük hogyan is fest közgazdasági szemszögből  a copyright  háború,  a fájlmegosztók, cd másolók és a copyright ipar közt dúló mérkőzés. A legtöbb esetben jogi kérdésként kezeli mindenki, ami a zene, vagy szoftveripar részéről mondjuk érthető, bolondok lennének fegyvert adni a felhasználók jogait védők kezébe Az viszont meglepő hogy a másik oldal elszánt, de azért sokszor támadható jogi érvelését nem egészítik ki közgazdasági indokokkal. Pedig lenne mivel.

Tehát miért is kerül egy Zámbó Jimmy, vagy a Microsoft Office annyiba?

A szikár közgazdasági levezetés szerint, az információs termék előállításánál felmerülő magas fix, de alacsony változó költség ( reprodukció) felveti a másolás problémáját. Ez régóta létezik, közvetlenül a könyvnyomtatás feltalálása után voltak belőle konfliktusok, de a digitalizált világ, és a világháló megjelenésével (ahol a reprodukció, költsége közel nulla)  rendkívül súlyossá vált.

Nyilvánvaló, ha az eredeti információs termék előállítója mellett, akinek a magas fix előállítási költséggel is számolnia kell, és a terméket olyanok is lemásolják, akiknek csak a reprodukció alacsony (változó) költségével kell számolnia, az eredeti termék előállítója nem tudja érvényesíteni a magas fix költségeit és a továbbiakban nem lesz érdekelt újabb eredeti információs termék előállításában. Ha a 100 millió dollárért leforgatott filmet mozi helyett internetről töltve nézik, akkor az bizony veszteség. És a logikát sarkítva, ha minden filmet inkább töltenek, mint moziban néznék, akkor a filmstudió előbb utóbb lehúzza a rolót. (hogy miért nem így van, arról később).

Ezt nevezik az ösztönzés problémájának.

Az ösztönzési probléma ellenszereként a jog kizárólagos jogokat biztosít az eredeti információs termék előállítójának úgy a felhasználásra, mint az értékesítésre egyaránt. Ezt együttesen a szellemi termékek tulajdonjogának nevezzük, amelybe többek között a szabadalmi és a szerzői jogok tartoznak.

Az információs javak  gazdasági viselkedésére persze komolyan hatnak a szabadalmi és szerzői jogok. Az információs terméket előállító kizárólagos jogainak köszönhetően az információs termék egyedisége monopol jellegűvé válik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a filmstúdió, lemezkiadó annyit kérhet Zámbó jimmy, vagy Miles Davis lemezéért amennyit akar, pontosabban: amennyi a maximális profitot hozza.

Közgazdász olvasók jól tudják, a monopol profit egyrészt a versenypiacinál jóval magasabb árat, másrészt sok olyan vásárlót jelent, akik ezen az áron már nem tudják megvenni a terméket. Ők azok akik, vagy azért dühösek mert mégis megvették, vagy azért mert nem tudták megvenni kedvenc együttesük új lemezét.

Fontos leírni: az információs javak monopol jellege természetes. Az információs javak természetéből fakad, tehát a verseny nem kikényszeríthető. Patthelyzet. A jogi védelem indokolt, de extraprofithoz és társadalmi igazságtalansághoz vezet. Bár a helyzet megoldhatatlannak tűnik, más megközelítéssel talán mégsem lehetetlen.

A szellemi tulajdon joga gyakorlatilag a magas fix (előállítási) költség megtérülését hivatott biztosítani. A tulajdonjogi védelem mint tudjuk egy adott időtávra érvényes, függetlenül attól hogy az album, vagy szoftver elkészítése mikor térül meg ezelatt. Lehet hogy 2 hónap alatt, lehet hogy 20 év múlva sem.

Mi lenne, ha az előre meghatározottt idejű védettség helyett csak addig tartana a védelem, ameddig az előállítás (valamennyi ráhagyással) költsége az alkotónak meg nem térül? Elég abszurd ötletnek hangzik, tudom, jogász barátaim többsége szúrós pillantásokkal jutalmazta.  A jelenleginél bizosan bonyolultabb rendszerhez jutnánk, ha egyáltalán megoldható, de  igazságosabb, és közgazdaságilag is racionálisabb lenne.

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://infoeco.blog.hu/api/trackback/id/tr3745438

Trackbackek, pingbackek:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Latanius 2007.03.23. 07:49:59

Ezzel sztem az a baj, hogy az első n ember, aki megveszi, miért tenné, ha helyette megvárhatja, hogy megtegye más. (Az a fogyasztócsoport, aki mégis megtenné, jóval kisebb, mint akik normál esetben kifizetik a lemezt.)
A probléma az, hogy egyrészt motiválni kell a szerzőket (lehetőleg minél jobban figyelembe véve, milyen jó is a produktum), másrészt ha már valami létrejött, ne korlátozzuk a fogyasztását (mert objektíve 0 költség, és sok mindenkinek jó). Szóval mi lenne, ha az egész zeneipar ugyanúgy állami támogatást kapna, mint mondjuk most az űrkutatás, és ezt valamilyen módon szétosztanák? (Pl. szavazni lehetne előadókra, népszerűséget mérnénk, stb...) A másolhatóság azt is jelenti, hogy nem tudjuk mérni, ki mennyit fogyaszt, tehát a "mindenkitől egyformán beszedünk valamit" itt (kivételesen) jónak tűnik.

Caracalla 2007.03.23. 12:00:51

"Ezt együttesen a szellemi termékek tulajdonjogának nevezzük, amelybe többek között a szabadalmi és a szerzői jogok tartoznak."

Ezzel azért óvatosabban, ugyanis itt a 'szellemi tulajdon' jogáról van szó, azaz egyáltalán nem tulajdonjogról. A fenti kifejezés egyébként a copyright lobby ferdítésének az eredménye, és a céljuk a tulajdonjoggal azonos terjedelmű védelmi jog elérése.

gattodire 2007.03.23. 15:35:40

Caracalla

Közgazdasági értelemben nem az a baj hogy a tulajdonjoggal azonos terjedelmű védelmet jelent. Az a baj, hogy a megszabott időtávra szóló védettség hosszú távon indokolatlan extraprofitot jelent az előállítóknak. (ami társadalmi veszteség)

Nem a szellemi tulajdonjog rendszerével, a kivitelezésével van a probléma. Szerintem.
süti beállítások módosítása