Steve Ballmer a Stanford egyetemen osztotta ki nemrég a Google üzleti stratégiáját, miszerint egy lábon áll (kereső-reklám üzletág), és bár most éppen fut a szekér, dől a bevétel, nem látszanak a jövő nagy dobásai, amire majd a következő fellendülést építheti a Google.
Hagyjuk most figyelmen kívül a vita show részét, úgy üzengetnek egymásnak mint bokszolók a a címmecs előtt. Megvan ezeknek a maga haszna nyilván, de a lényeghez nem visz közelebb.
Először is, bár szokás a két nagy ellenfélnek aposztrofálni őket, érdemes átgondolni valójában hol és mennyiben is ellenfél egymásnak a Microsoft és a Google. A Microsoft termékportfoliója alapján sorolhatjuk azokat a nagy cégeket amelyek (potenciális) piaci ellenfelei a szoftver, web, média piacokon. Vagy tucatnyi világcég ellenfele van jelenleg, a Google csak egy közülük, egyedül az szokatlan hogy a Microsoft vesztésre áll egy szegmensben (mostanában azért bővült ez a lista).
Ballmer szerint ami a Googlenak a jelen, egy befutott üzleti modell megfejése, az nekik a 80-as 90-es évek voltak. Ha jól értelmezem, akkor a Microsoft növekedésének lassulása, a következő fázis, az új killerapzek bevezetése miatt alakul így jelenleg, ami pár éven belül újra fellendülő pályára állítja a céget. Meglátjuk. Abban Ballmernek kétségkívül igaza van: a Googlehoz képest ők valóságos százlábúak, tucatnyi iparágban nyomulnak egyszerre, a Google termékpalettája ehhez képest egyszerű és átlátható. A több lábon állás önmagában valóban kiszámíthatóbb, stabilabb jövőt jelent egy cégnek, de nem feltétlenül dinamikusabb növekedést. Főleg akkor nem, ha a termékpaletta olyannyira változatos mint ma a Microsofté, ami konvergencia ide, konvergencia oda valódi szinergikus hatásokat már/még nem tud magából előhozni.
A 90-es évek sikerei idején a Microsoft még gyakorlatilag csak a szoftverpiacra fókuszált, és az egymásra épülő termékek a szinergikus, és hálózati hatásnak köszönhetően hatékonyan támogatták, erősítették egymást. Minden windowsra épülő saját alkalmazás mögött ott állt a teljes kompatibilitás ígérete, és minden windows mellett ott álltak azok az alkalmazások amelyek csak windowson futottak, az átlag user számára elviselhetetlenné téve a váltás költségeit. Ilyen szoros (tudományosan igazolt) kapcsolat a mai termékpalettán belül nem létezik, ill. sokkal gyengébb a mútlbelinél. Természetesen még kialakulhat, de sokkal kockázatosabb nehezebben felmérhetőek és kezelhetőek ezek a potenciális hatások mint a szoftverpiacon belül voltak. Az Xbox valamikor lehet akár infotainment központ is, de jelenleg csak egy sikeres játéggép, bármilyen funkciót is pakoljanak bele.
A Google stratégiája sokkal inkább emlékeztet a Microsoft 90-évekbeli modelljére mint a jelenlegire. A kereső szolgáltatást specializálva, a webes szolgáltatásokat integrálva, láthatóan egy egy célpiacot megcélozva igyekeznek kihasználni azt amennyire csak lehet. A szinergikus, hatások gyengébbek mint a szoftverpiacon, de a hálózati hatás a weben bőven kárpótolja őket ezért. Összeségében a Google stratégiája tudatosabbnak, racionálisabbnak tűnik nekem.
Microsoft vs Google ?
2007.03.22. 18:40 | gattodire | Szólj hozzá!
Címkék: microsoft google stratégia ballmer
A bejegyzés trackback címe:
https://infoeco.blog.hu/api/trackback/id/tr4848018
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.