infoeco

Szoftverekről, zenéről, filmről, internetről másképp.

Friss topikok

  • Léhüllő: Én is hasonlóképpen elhagytam egy blogot, most egy másik oldalt csinálok, de ez az élet rendje. Fe... (2009.10.02. 15:42) A blog nem halt meg, csak...
  • Ottokan: Ugyan ez egy rovid SlideShare-s anyag, de elegge a fejen talalja a szoget: www.slideshare.net/go... (2008.05.08. 14:38) Ajánló (a hálózatok jegyében)
  • egológus: érdekes e cikk. (2008.05.05. 13:11) A médiamegosztó-hálózatokról
  • ecomie: Azt hiszem, ezt hívják "Kék Óceán" stratégiának. (2007.07.08. 15:30) Kiegészítő termékek
  • ecomie: Elképzelem, ahogy egy AI alapú ágens a rezervációs áramnak megfelelő ajánlatot tesz számomra. Elm... (2007.07.08. 15:11) Kötegelés 2

Hálózati hatás

2007.03.31. 18:07 | gattodire | 1 komment

Címkék: web2 szoftver kommunikáció piac hálózati hatás alapozó

Az információs javak legfontosabb nem alapvető tulajdonsága. Egyszerű, mégis rengeteg árnyalata van, ahány információs jószág, annyiféle hálózati hatás, majdhogynem. Itthon, Magyarországon keveset tudunk róla, modellek szintjén legalábbis. Ott van a távközlésben, szoftvereink között, a hírmédiában, vagy a weben is. Gondoljunk csak olyan szoftverekre, amelyek sokkal jobbak a piacvezetőnél, mégsem tudtak, tudnak kitörni a néhány százalékos piaci részesedésről. Ennek legfőbb oka nagyrészt az a hálózati hatás, ami kegyetlenül elbánik a jól kivitelezett remek ötletekkel is, ha későn érkeznek.

Mi is az a hálózati hatás?

Egy klasszikus közgazdasági jószág esetén a kereslet törvénye szerint a csökkenő árak egyre nagyobb keresletet jelentenek egy adott termék számára. Ezt az alapvető igazságot rúgja fel a hálózati hatás az információs javak esetén. Ha egy információs jószág értéke csak a többi felhasználó vagy termék számától függ, akkor a hálózati hatás értéke 1 és a fogyasztói értékelés így néz ki (ábra). Az ilyen jószágot már egyenesen hálózati jószágnak nevezzük.






















Természetesen hatásról beszélünk, a legtöbb információs jószágra vonatkozó hálózati hatás 1-nél általában kisebb, a hálózati jószág viszonylag ritka madár (bár egyre több van belőle). Ahogy az ábrából is látszik, a hálózati javak fogyasztói kereslete gyökeresen különbözik a többi közgazdasági jószágtól. Gyorsítja egy termék keresletének a felfutását, csökkenti a piac rugalmasságát, sőt megmerevíti a piaci erőviszonyokat. A piacra lépő újdonságoknak illetve új szereplőknek az esélyei így lecsökkennek, a verseny lanyhul. Ez pedig lehetőséget ad a piacvezető vállalatnak a késlekedés vagy a hibák korrigálására különösebb veszteség nélkül is.  A modellek szerint egy tisztán hálózati jószág piacán
egy (mondjuk ötödik) újjonan belépő szereplő legfeljebb néhány százalékos piaci részesedést érhet el, és eddig ezt a tapasztalatok sem cáfoltak meg.

Hálózati hatás a különböző információs javak között

A klasszikus példa a hálózati hatásra a kommunikáció világából származik. A telefon.  A telefon hasznossága a fogyasztó számára nyilvánvalóan csak a többi belépett felhasználó számától függ. Egy telefonvonal semmit nem ér, 5, 100 vagy 2 millió telefonon elérhető ismerős, mind egyre nagyobb értéket jelent az egyes felhasználónak. A hálózati hatást a kommunikációs cégek nagyon is kihasználják. A piacvezető mobilszolgáltató éppen emiatt különbözteti meg legtöbb csomagjában a hálózaton belüli és a más hálózatokba menő hívásokat. Bár látszólag ez a szolgáltató felhasználóinak kedvez (ez igaz, a kedvező tarfákkal bezárja a felhasználókat a hálózatba), de nem csak miattuk, legalább annyira a többi szolgáltató ügyfeleinek, és a potenciális belépőknek jelent vonzerőt, hiszen (elméletileg) több ismerőst hívhatnak majd kedvezőbb tarifával. A számukra hátrányos hálózati hatás csökkentése miatt a legkisebb mobilszolgáltató éppen fordítva csinálta. Egyforma (flat rate) hívásdíjakat szabott meg legtöbb tarifacsomagjában (főleg az indulásnál).

A szoftverek esetében a hálózati hatás többrétegűen működik. Az elsődleges hatás az implementációs (tanulási, probléma megoldás) költségekből ered. Minél többen használnak egy szoftvert annál könnyebb segítséget találni egy problémára, vagy megtanulni a szoftver használatát. A másik hatás az egymásra épülő szoftverek közötti kölcsönhatásból fakad. Egy operációs rendszer teljes költsége nem kizárólag az operációs rendszer, de majd minden arra épülő alkalmazás költségét is jelenti, és fordítva: ha egy új szofver a régi operációs rendszeren nem fut, váltáskor annak a költségével is számolhatunk. (erről még bővebben fogok írni). Ez a másodlagos hatás az operációs rendszerek esetén a legerősebb nyilván, de minden egymásra épülő szoftvernél jelen van. A hálózati hatás értékét tovább növelhetii a nyitott vagy zárt (kompatibilis, nem kompatibilis) szoftverek. A piacvezető (főként monopolista) a zárt (nem kompatibilis), az újdonsült piacra lépő a nyitott, kompatibilis szoftverekben érdekelt.


A kultúrális vagy élmény -javaknál a hálózati hatás szerepe a többiekhez képest jóval gyengébb. Bár kedvenc együttesünk cd-jét részben az előző albumok nyújtotta élvezet alapján vásároljuk meg, ha az utolsó pocsék lett, azért könnyen lemondunk róla. Fincher filmjeire odafigyel a rajongó, de a neve önmagában még nem garancia a kasszasikerre. Van azért a  kultúrális információs javak között is jó példa a hálózati hatásra: a filmsorozatok. Azok között is az úgyn. "serialized drama" műfaja az, ahol erősen jelentkezik. Ilyen sorozat, hogy csak a most futók között válogassunk, a Lost, a 24 vagy a Hősök is. Az SD sorozatok epizódjai ugye önmagukban nem sokat érnek az előzmények ismerete nélkül, viszont a sorozatokra rákattant nézők egy rosszabbul sikerült rész után sem hagyják abba, hiszen rengeteg megválaszolatlan kérdésre szeretnének választ kapni. A hálózati hatás itt időbeli, az újjonan belépő fogyasztók számára nem jelentkezik, ezért a fogyasztók számára követlenül nincs hatással. A hálózati hatás viszont a már belépett fogyasztónak nagyon is erősen jelen van.


A hálózati hatás a weben a kezdetektől létező jelenség volt, gondoljunk pl.  a fórumokra. Igazi forradalma azonban a web2-vel kezdődött. Sőt! A web2-őt, legalábbis közgazdasági értelemben, éppen a hálózati hatás brutális ereje különbözteti meg attól, ami előtte volt. A hálózati hatásra épül gyakorlatilag az egész "user added" tartalomipar. Csak vele értelmezhetők a social network-ök, nagyrészt a Youtube, vagy a Digg sikere, általában a web2 gazdasági logikáját nehéz értelmezni nélküle .

A legtisztább példa, a social network, a modellek élő bizonyítéka, hiszen értéke csak és kizárólag a felhasználók számától függ, minden egyes belépett felhasználó növeli a hálózat értékét a többiek számára. Nem tudom a social network-ök menedzserei mennyire vannak tisztában azzal, mit jelent ez a cégük számára, de nem árt, ha belemélyednek, sok meglepetéstől kímélhetik meg magukat.

Végül egy kérdés a webes üzletágban dolgozókhoz! Mennyire használod ki munkád során a hálózati hatást? Nagyon kíváncsian várom a válaszokat!

A bejegyzés trackback címe:

https://infoeco.blog.hu/api/trackback/id/tr10053066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vbence · http://vbence.web.elte.hu/ 2007.04.27. 10:48:51

Olvasgatom egy ideje az oldalt, és minden cikkben elővesze ezt a "hálózati hatás" dolgot. A végén nem bírtam tovább, rágugliztem. Persze ez az írás jött fel első helyen (ami eddig kimaradt).

A cikk jól sikerült. Így már picit kevésbé érzem boszorkányságnak a fogalmat :)

Hogy a kérdésre válaszoljak: használok "küldd el másoknak", "töltsd fel saját ..." funkciókat, meg persze általában fórum is van. Ezek főleg a konkurens oldalakból leszűrt tapasztalatok, de persze a legtöbb már webes gyakorlat, amit monden oldalon látsz.
Ez az új nézőpont talán segít majd, hogy jobban kizsákmányoljam az olvasóimat ;)
süti beállítások módosítása